Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος
Ο καθένας κλείνεται στο καβούκι του και φροντίζει για το συμφέρον του
Όσο για τις άλλες πλευρές της κοσμικής
ζωής που ανέφερες, θα έλεγα πως είναι αναπόφευκτες. Πώς να το κάνουμε;
Αυτή είναι η ζωή του μεταπτωτικού ανθρώπου, που χαρακτηρίζεται
πρωταρχικά από την υπερηφάνεια, τον εγωισμό. Ο κύριος στόχος και η
βασική επιδίωξη του ανθρώπου είναι η ικανοποίηση του εγωισμού του, ενώ
όλοι οι άλλοι και όλα τ’ άλλα αποτελούν όργανα και μέσα για την επίτευξη
αυτού του στόχου. Έτσι ο καθένας προσπαθεί, έμμεσα ή άμεσα, να
επιβάλει τις επιθυμίες του στους άλλους. Είναι αυτό που πολύ σωστά
αποκάλεσες “τυραννία”. Δεν έχει σημασία το
πόσο έντεχνα καμουφλάρουμε τις επιθυμίες μας, γεγονός είναι ότι πίσω
τους στέκει πάντα ο εγωισμός, που πασχίζει να μας μπλέξει στα θελήματά
του ή να μας χρησιμοποιήσει ως όργανά του.
Ο στόχος του είναι τούτος:
Να μας εξαπατήσει, να μας παραπλανήσει. Και χρησιμοποιεί ένα απατηλό
τέχνασμα: τη συγκάλυψη των σφαλμάτων, δηλαδή το κουκούλωμα τους, όπως
θα λέγαμε, και όχι την επανόρθωσή τους. Γι’ αυτό ακριβώς, επειδή δεν
διορθώνουμε αλλά κρύβουμε τον κακό εαυτό μας, δεν σταματάει ποτέ η
ιδιοτελής χρησιμοποίηση του ανθρώπου από το συνάνθρωπό του. Και γι’
αυτό παρατηρείται αυτή η γενική ψυχρότητα, επειδή ο καθένας κλείνεται
στο καβούκι του, φροντίζει για το συμφέρον του και δεν μπορεί να
χαρίζει ζεστασιά, τη ζεστασιά της αληθινής, της ανυπόκριτης, της
ανυστερόβουλης αγάπης.
Είναι αλήθεια, βέβαια, ότι θα
συναντήσεις αρκετούς ευγενικούς ανθρώπους, ανθρώπους που καλοπιάνουν και
κολακεύουν τους άλλους, αγγίζοντας τις καρδιές τους βαθιά και άμεσα.
Πρόκειται για το τελευταίο υπόλειμμα ενός αισθήματος με το οποίο
προικίστηκε ο άνθρωπος, του αισθήματος της συγγένειας και της ομοιότητας
με τους συνανθρώπους του. Κι αυτό ακόμα, όμως, συχνά μπαίνει –
αλίμονο! – στην υπηρεσία του εγωισμού, που το χρησιμοποιεί ως το πιο
πρόσφορο και αποτελεσματικό μέσο πραγματοποιήσεως των επιδιώξεων του.
Ξέρω έναν τέτοιον άνθρωπο. Καλύτερα να είναι κανείς απροκάλυπτα
εγωιστής, παρά γλοιώδης κόλακας σαν κι αυτόν.
Λίγοι είναι σε θέση να αντιληφθούν τους
κρυφούς σκοπούς αυτών των ανθρώπων. Σε ευεργετούν και σε εξυπηρετούν,
αλλά για να σε υποχρεώσουν δέκα φορές περισσότερο. “Μα πώς είναι
δυνατό;” θα απορήσεις. “Κάθε άνθρωπος αγωνίζεται να είναι έντιμος. Και
όποιος δεν το κάνει, τον εαυτό του βλάπτει”. Πραγματικά, έτσι είναι.
Μόνο που αυτή η εντιμότητα, αυτός ο καθωσπρεπισμός, είναι το προσωπείο
του εγωισμού. Ο καθένας κοιτάει να μην κηλιδωθεί, να μην εκτεθεί. Και
για το σκοπό αυτό επιτρέπονται οι πιο ανέντιμες πράξεις, ό,τι μπορεί ν’
αρπάξει και να κρύψει κανείς από τους άλλους.
Ίσως ακόμα θ’ ακούσεις, ή και έχεις ήδη
ακούσει, να λένε για κάποιον πως είναι εγωιστής. Μη νομίσεις ότι
εκείνοι που τον κατηγορούν δεν είναι. Απλά και μόνο καταδικάζουν όποιον
δεν επιτρέπει στον εαυτό του να γίνει αντικείμενο εκμεταλλεύσεως ή να
χρησιμοποιηθεί σαν άβουλο όργανο των εγωιστικών επιδιώξεων των
κατηγόρων του. Οι τελευταίοι, συνεπώς, είναι οι αληθινοί εγωιστές.
Έχω ακούσει κάτι τέτοιους να κατηγορούν
και τους μοναχούς για εγωισμό. Λένε πως οι μοναχοί αφήνουν τον κόσμο
από φιλαυτία. Ταλαίπωροι καλόγεροι! Νηστεύετε, αγρυπνείτε, δουλεύετε
υπάκουα νύχτα-μέρα, κόβοντας το θέλημα σας και νεκρώνοντας κάθε γήινη
φιλοδοξία, για να σας λένε από πάνω και εγωιστές! Αυτό φτάνει για να
καταλάβεις, τί αξία έχουν οι κρίσεις και επικρίσεις των κοσμικών
ανθρώπων, θα το πω έξω από τα δόντια: Τολμάει ο γάιδαρος να πει τον
πετεινό κεφάλα!
Ξαναδιαβάζοντας όσα έχω γράψει ως εδώ,
διαπιστώνω πως ήμουν αυστηρός με την κοσμική ζωή. Ωστόσο, δεν παίρνω
πίσω ούτε μια λέξη. Ίσως να μην έγραφα ό,τι έγραψα, αν δεν ήθελα να
προσέξεις και ν’ αντιληφθείς πέρα για πέρα το σκοτάδι του κόσμου. Δεν
είχα, πάντως, καμιά πρόθεση να σε επηρεάσω, αφού εσύ πρώτη έκανες
παρόμοιες διαπιστώσεις. Περιμένω, όμως, να ρωτήσεις: “Πώς ακριβώς,
λοιπόν, πρέπει να είναι ένας άνθρωπος;” Σ’ αυτό θα προσπαθήσουμε ν’
απαντήσουμε στη συνέχεια της αλληλογραφίας μας. Προς το παρόν σου λέω
τούτο μόνο: Το να κρατηθείς μακριά από τον κόσμο είναι, βέβαια, αδύνατο.
Αρνήσου όμως, όσο είναι δυνατό, να μπεις μέσα στον κυκεώνα της
κοσμικής ζωής. Και όταν, παρά τη θέλησή σου, σε κάποια περίπτωση
αναγκαστείς, φέρσου σαν να μην ήσουν εκεί: Βλέπε δίχως να βλέπεις και
άκου δίχως ν’ ακούς. Τα μάτια σου, δηλαδή, ας αδιαφορούν για ό,τι
βλέπουν και τα αυτιά σου ας μη δίνουν σημασία σ’ ό,τι ακούνε.
Φαινομενικά να συμπεριφέρεσαι όπως και οι άλλοι. Να είσαι τίμια και
ειλικρινής. Φύλαξε, όμως, την καρδιά σου από συμπάθειες και θέλγητρα.
Προσοχή προπάντων σε τούτο: Φύλαξε την καρδιά σου! Έτσι θα βρίσκεσαι
στον κόσμο μόνο σωματικά, όχι και ψυχικά, εκπληρώνοντας την αποστολική
παραγγελία : «… και όσοι ασχολούνται με τα εγκόσμια, ας ζουν σαν να μην
ασχολούνται καθόλου μ’ αυτά» (Α’ Κορ. 7:31). Θα βρίσκεσαι, δηλαδή, σε
επαφή με τον κόσμο και, όποτε είναι ανάγκη, θα συμμετέχεις σε
εκδηλώσεις της κοσμικής ζωής. Εφόσον, όμως, κρατάς την καρδιά σου σε
απόσταση, δεν θα κάνεις κακή χρήση αυτής της ζωής. Μ’ άλλα λόγια, δεν
θα συμμετέχεις στην κοσμική ζωή επειδή το επιθυμείς, αλλά μόνο επειδή
θα σε υποχρεώνουν κάποιες αναπόφευκτες περιστάσεις.
(Οσίου Θεοφάνους του εγκλείστου, «Ο δρόμος της ζωής». Ι.Μ.Παρακλήτου)
http://vatopaidi.wordpress.com/2010/06/24
No comments:
Post a Comment