Σχόλιο στις πρώτες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος
του Σεβ. Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου
Οι
τρεις πρώτες ημέρες της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος έχουν εισαγωγικό
χαρακτήρα στα μεγάλα γεγονότα που θα εκτυλιχθούν τις επόμενες. Κύριο
χαρακτηριστικό των ημερών η παρουσίαση της Εκκλησίας μας ως του νυμφώνος
του Χριστού και η πρόσκληση σε όλους μας να συμμετέχουμε στην
πνευματική πανήγυρη που ο Κύριος μας προσφέρει. Το πρόβλημα που
επισημαίνει η Εκκλησία μας είναι ότι ο χιτώνας της υπάρξεώς μας δεν
είναι κατάλληλος για μία τέτοια συμμετοχή, καθώς είναι ρερυπωμένος, και
απαιτούνται ορισμένες κινήσεις από την δική μας πλευρά για να μην
απορριφθούμε από τον Νυμφίο.
Εντύπωση
μας προξενεί η παρομοίωση της Εκκλησίας με νυμφώνα, δηλαδή νυφικό
δωμάτιο και κατ' επέκτασιν μία οικία στην οποία γίνεται μία μεγάλη
πανήγυρη, με έντονο το στοιχείο της αγάπης, της χαράς, της φιλοξενίας.
Έχουμε συνήθως μία παραφθαρμένη αντίληψη τόσο για την πίστη, όσο και για
την Εκκλησία μας. Αφενός ταυτίζουμε την πίστη με την μεταθανάτια ζωή
και πορευόμαστε ωσάν να έχουμε πολύ χρόνο μέχρι τότε, ενώ αφήνουμε
ελάχιστα περιθώρια στο να βιώσουμε αυτή την πίστη στην καθημερινότητά
μας. Αφετέρου, ταυτίζουμε την Εκκλησία με τον κλήρο, το ηθικό
κατεστημένο της κάθε εποχής και θεωρούμε ότι αυτή υπάρχει μόνο ως θεσμός
για να διαφυλάξει κάποιες αξίες και να συμβάλει με την σειρά της στην
σταθερότητα της κοινωνίας, όντας κάτι παρωχημένο και ιστορικό.
Η
Εκκλησία μας διασαφηνίζει, ιδίως κατά την Μεγάλη Εβδομάδα, την αληθινή
της φύση. Είναι η Κιβωτός που διασώζει την πρωτοχριστιανική πίστη στο
Χριστό, όχι ως μία μεταθανάτια προσφορά σωτηρίας, αλλά ως μία πρόσκληση
μετάνοιας, αγάπης και ελπίδας για την ανθρώπινη ύπαρξη από αυτήν τη ζωή.
Η πίστη, χωρίς να στερείται την λεγόμενη εσχατολογική της προοπτική,
δεν μεταθέτει το ερώτημα της σχέσεως του ανθρώπου με το Θεό τότε, αλλά
το θέτει κάθε στιγμή της ζωής μας. Και βιώνει, στα πρόσωπα των Αγίων
της, την δύναμη που αυτή η σχέση προσφέρει στην καθημερινή μας πορεία,
στην οικογένειά μας, στην εργασία μας, στις χαρές και τις λύπες της
ζωής, και πρωτίστως, στην ανθρώπινη επικοινωνία, που έχει, ιδίως σήμερα,
καταστεί μονόλογος είτε προπαγάνδας ιδεών από τους ισχυρούς είτε
εγωισμού από τον καθένα μας.
Η
Εκκλησία διασαφηνίζει, ιδίως κατά την Μεγάλη Εβδομάδα, ότι δεν
εξαντλείται στο θεσμικό της πλαίσιο. Είναι πρωτίστως πανηγύρι. Είναι
νυμφώνας. Καλεί τον άνθρωπο στην χαρά της κοινωνίας με το Θεό. Στην
αγάπη που μπορεί να μην κατορθούται εύκολα, διότι η πεπτωκυία φύση μας
αγαπά μόνο ό,τι υπηρετεί τον εγωισμό μας, ωστόσο εφόσον την επιλέξουμε
ως τρόπο ζωής, ο Νυμφίος Χριστός θα μας δώσει την χάρη και την ενίσχυση
να μπορέσουμε να υπερβούμε τον εαυτό μας. Καλεί ακόμη τον άνθρωπο να
συμμετέχει με όλες του τις αισθήσεις, στη χαρά του Θεού, να ενώνεται
δηλαδή μαζί Του στη Θεία Κοινωνία, να συγχαίρει με τους αδελφούς του,
φίλους κι εχθρούς του, να κατανοεί ότι η σωτηρία είναι δώρο για όλους,
να μη μένει στο πνεύμα του εγωκεντρισμού και της ατομικής αυτάρκειας,
αλλά με την προσευχή και την ελεημοσύνη να θέλει και ο πλησίον του να
εισέλθει στον νυμφώνα.
Γι'
αυτό και η Εκκλησία κατά τις πρώτες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος, μας
προτείνει παραδείγματα, θετικά και αρνητικά, για να εισέλθουμε στον
νυμφώνα. Την Μεγάλη Δευτέρα τον Πάγκαλο Ιωσήφ που απέρριψε την φιληδονία
της Αιγύπτιας γυναίκας, αλλά και την ξηρανθείσα συκή, η οποία δεν είχε
κανένα καρπό επάνω της, ήταν μόνο όμορφη χωρίς καμία ουσία. Την Μεγάλη
Τρίτη τους πιστούς δούλους και τις φρόνιμες παρθένες που αύξησαν το λάδι
των χαρισμάτων τους, με τα έργα της αγάπης, της πίστεως και της
ασκήσεως, αλλά και τον οκνηρό δούλο και τις μωρές παρθένες, που ενώ
είχαν όλες τις ευκαιρίες στη ζωή τους να εισέλθουν στη χαρά του νυμφώνος
είτε από ραθυμία είτε από αδιαφορία, έμειναν άγνωστοι για το Θεό. Την
Μεγάλη Τετάρτη την πόρνη γυναίκα, η οποία συναισθάνθηκε τη ζωή της και
μετενόησε εμπράκτως γι' αυτήν πλένοντας τα πόδια του Κυρίου με μύρο,
αλλά και τον Ιούδα και τους Φαρισαίους, οι οποίοι είχαν ως κύρια
ενασχόλησή τους την κατάκριση και την εγωιστική αίσθηση της ατομικής
καθαρότητας, με αποτέλεσμα να μείνουν έξω του «νυμφώνος».
Ας
προσπαθήσουμε κατά την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα να κατανοήσουμε την
αληθινή φύση της Εκκλησίας. Να δούμε την χαρά και την πανήγυρη που η
αγάπη του Θεού μας προσφέρει. Είναι κεκοσμημένος ο νυμφώνας και μπορούμε
όλοι να τον δούμε. Ακόμη κι αν το ένδυμά μας δεν είναι κατάλληλο για να
εισέλθουμε εν αυτώ, ας παρακαλέσουμε δια της μετανοίας, της ασκήσεως,
της προσευχής και της αγάπης, τον Φωτοδότη Χριστό να το λαμπρύνει και να
μας σώσει.